Algemene voorwaarden Enerwise B.V.

E-mail: info@enerwise.nl
Website: www.enerwise.nl

Definities
Enerwise B.V.:   Enerwise B.V., gevestigd te ‘s-Gravenhage onder KvK nr. 64059804.

Klant:                   degene met wie Enerwise B.V. een overeenkomst is aangegaan.

Partijen:              Enerwise B.V. en klant samen.

Consument:      een klant die tevens een individu is en die als natuurlijk persoon / privépersoon handelt.

Artikel 1 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Enerwise B.V.

1.2 Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.

1.3 Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

Artikel 2 – Aanbiedingen en offertes
2.1 Aanbiedingen en offertes van Enerwise B.V. zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.

2.2 Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of de offerte staat vermeld.

2.3 Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.

2.4 Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.

Artikel 3 – Aanvaarding
3.1 Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt Enerwise B.V. zich het recht voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.

3.2 Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt Enerwise B.V. slechts, nadat de klant deze schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.

Artikel 4 – Prijzen
4.1 Alle prijzen die Enerwise B.V. hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.

4.2 Alle prijzen die Enerwise B.V. hanteert voor zijn diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Enerwise B.V. te allen tijde wijzigen.

4.3 Partijen komen voor een dienstverlening door Enerwise B.V. een totaalbedrag als richtprijs overeen, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.

4.4 Enerwise B.V. is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.

4.5 Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Enerwise B.V. de klant tijdig en schriftelijk te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.

4.6 Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt. Het laten vervallen van een deel van de opdracht dient door de klant schriftelijk bevestigd te worden.

4.7 Enerwise B.V. heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.

4.8 Voorafgaand aan de ingang ervan zal Enerwise B.V. prijsaanpassingen meedelen aan de klant.

4.9 De consument heeft het recht om de overeenkomst met Enerwise B.V. op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.

Artikel 5 – Betalingen en betalingstermijn
5.1 Enerwise B.V. mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen.

5.2 De klant dient betalingen binnen 14 dagen na levering of factuurdatum te hebben voldaan danwel de klant dient te betalen conform de overeengekomen betalingstermijnen.

5.3 Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dit houdt in dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Enerwise B.V. de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.

5.4 Enerwise B.V. behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 6 – Gevolgen niet tijdig betalen
6.1 Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Enerwise B.V. gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.

6.2 Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Enerwise B.V.

6.3 De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.

6.4 Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Enerwise B.V. zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.

6.5 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Enerwise B.V. op de klant onmiddellijk opeisbaar.

6.6 Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Enerwise B.V., dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Enerwise B.V. te betalen.

Artikel 7 – Opschortingsrecht
7.1 Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 8 – Verrekening
8.1 Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Enerwise B.V. te verrekenen met een vordering op Enerwise B.V.

Artikel 9 – Verzekering
9.1 De klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal:

  • geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst;
  • zaken van Enerwise B.V. die bij de klant aanwezig zijn;
  • zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd.

9.2 De klant geeft op eerste verzoek van Enerwise B.V. de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 10 – Garantie
10.1 Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Enerwise B.V. enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 11 – Uitvoering van de overeenkomst
11.1 Enerwise B.V. voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.

11.2 Enerwise B.V. heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.

11.3 De uitvoering van de overeenkomst geschiedt na schriftelijk akkoord, in onderling overleg en betaling van het eventueel afgesproken aanbetaling door de klant.

11.4 Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat Enerwise B.V. tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.

11.5 Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat Enerwise B.V. tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant. Enerwise B.V. zal daartoe een specificatie van deze kosten aan de klant verstrekken.

Artikel 12 – Informatieverstrekking door de klant
12.1 De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Enerwise B.V.

12.2 De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.

12.3 Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Enerwise B.V. de betreffende informatie, gegevens en bescheiden.[W3] 

12.4 Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Enerwise B.V. redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant. Enerwise B.V. zal daartoe een specificatie van deze kosten aan de klant verstrekken.

Artikel 13 – Energielabel
13.1 Enerwise B.V. heeft de verplichting om de opnamegegevens van energielabels naar de landelijk beheerder (RVO) te sturen in de vorm van een monitoringbestand. Dit monitoringbestand bevat uitsluitend de essentiële gegevens (geen persoonlijke informatie) die nodig zijn voor het voldoen aan de EU-rapportageverplichting, en het waarborgen van de authenticiteit van de energielabels.

13.2 Het is mogelijk dat de certificatie-instelling een controleonderzoek wil uitvoeren. Indien de certificatie-instelling geen toestemming krijgt om de woning te betreden voor het controleonderzoek, kan het energielabel worden verwijderd uit het landelijke gegevensbestand van RVO.

Artikel 14 – Intellectueel eigendom
14.1 Enerwise B.V. behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellen­recht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.

14.2 De klant mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Enerwise B.V. (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze gebruiken.

Artikel 15 – Geheimhouding
15.1 Alle informatie betreffende Enerwise B.V. waarvan de klant weet of redelijker­wijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Enerwise B.V. schade kan berokkenen, dient bestempeld te worden als vertrouwelijke informatie. Het is niet toegestaan om geheime of vertrouwelijke informatie te delen met derden.

15.2 De klant neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat hij de in lid 1 genoemde informatie ook geheimhoudt.

15.3 De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:

  • die al openbaar was voordat de klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de klant;
  • die door de klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht.

15.4 De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.

Artikel 16 – Boetebeding
16.1 Indien de klant het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of over intellectueel eigendom overtreedt, dan verbeurt deze voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete ten faveure van Enerwise B.V..

1.      is de klant een consument dan bedraagt deze boete € 1.000

2.      is de klant een rechtspersoon dan bedraagt deze boete € 5.000

16.2 Daarnaast verbeurt de klant een bedrag ad 5% van het in lid 1 genoemde bedrag voor elke dag dat die overtreding voortduurt.

16.3 Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.

16.4 Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Enerwise B.V. waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.

Artikel 17 – Vrijwaring
17.1 De klant vrijwaart Enerwise B.V. tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Enerwise B.V. geleverde producten en/of diensten.

Artikel 18 – Klachten
18.1 De klant dient een door Enerwise B.V. geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

18.2 Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Enerwise B.V. daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.

18.3 Consumenten dienen Enerwise B.V. uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.

18.4 De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat Enerwise B.V. in staat is hierop adequaat te reageren.

18.5 De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.

18.6 Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Enerwise B.V. gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 19 – Ingebrekestelling
19.1 De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Enerwise B.V.

19.2 Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Enerwise B.V. ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.

Artikel 20 – Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
20.1 Als Enerwise B.V. een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Enerwise B.V. verschuldigd zijn.

Artikel 21 – Aansprakelijkheid Enerwise B.V.
21.1 Enerwise B.V. is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.

21.2 Indien vast komt te staan dat Enerwise B.V. aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst. Tot de directe schade behoort in geen geval: bedrijfsschade, productieverlies, omzet- en/of winstderving, waardevermindering van producten evenmin als bedragen die in de uitvoeringskosten zouden zijn begrepen als de opdracht van de aanvang af goed zou zijn uitgevoerd. 

21.3 Enerwise B.V. is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.

21.4 Indien vast komt te staan dat Enerwise B.V. aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

21.5 Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.

Artikel 23 – Vervaltermijn
23.1 Elk recht van de klant op schadevergoeding vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 24 – Recht op ontbinding
24.1 De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Enerwise B.V. toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.

24.2 Is de nakoming van de verplichtingen door Enerwise B.V. niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Enerwise B.V. in verzuim is.

24.3 Enerwise B.V. heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Enerwise B.V. kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.

Artikel 25 – Overmacht
25.1 In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Enerwise B.V. in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Enerwise B.V. kan worden toegerekend in een van de wil van Enerwise B.V. onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Enerwise B.V. kan worden verlangd.

25.2 Tot de in lid 1 genoemde overmacht situatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computer­virussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.

25.3 Indien zich een overmacht situatie voordoet waardoor Enerwise B.V. één of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Enerwise B.V. er weer aan kan voldoen.

25.4 Vanaf het moment dat een overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd of voorduurt, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.

25.5 Enerwise B.V. is in een overmacht situatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmacht toestand enig voordeel geniet.

Artikel 26 – Wijziging van de overeenkomst
26.1 Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan en leggen dit schriftelijk vast ter akkoord.

26.2 Voorgaand lid is niet van toepassing bij producten die zijn afgenomen in een fysieke winkel.

Artikel 27 – Wijziging algemene voorwaarden
27.1 Enerwise B.V. is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.

27.2 Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.

27.3 Grote inhoudelijke wijzigingen zal Enerwise B.V. zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.

27.4 Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.

Artikel 28 – Overgang van rechten
28.1 Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Enerwise B.V.

28.2 Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.

Artikel 29 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
29.1 Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.

29.2 Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Enerwise B.V. bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 30 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
30.1 Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

30.2 De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Enerwise B.V. is gevestigd / praktijk houdt / kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Versie 1.1, opgesteld op 01 januari 2023.